Markusplassen med kirken, det frittstående klokketårnet og Dogepalasset har fantastisk beliggenhet nede ved vannet. Markusplassen er formet som et trapes, 176 meter lang, og mellom 62 til 82 meter bred. Plassen ligger på det laveste punktet i Venezia, mindre enn en meter over havnivå, og oversvømmes derfor jevnlig av springflo. Ved oversvømmelse strømmer vann fra undergrunnen opp gjennom dreneringshull i dekket.
Markusplassen ble etablert mellom år 800-1100. Her hører du ingen bildur, kun lyden fra mennesker, musikk eller flaksende duevinger. Man antar at det er dobbelt så mange duer i Venezia som mennesker. På plassen kan du kjøpe frø av selgere som livnærer seg av å selge mat til byens flaksende armada.
I år 828 ble relikviene etter evangelisten Markus fraktet fra Alexandria i Egypt til Venezia. Relikviene ble oppbevart i en kiste. I perioden 1063-1094 ble kirken Basilica San Marco bygget for å ære, og oppbevare levningene etter Markus. Den nye kirken erstattet eldre kirker som var reist på samme sted til ære for Dogen.
Basilikaen ble bygget som en korskirke. Utformingen er sterkt preget av Venezias forbindelser med det bysantinske riket, og to kirker i Konstantinopel har trolig fungerte som mal for Markuskirken. Man antar at både arkitekter og håndverkere har kommet fra Bysants. Kirken har fem flotte kupler, både over korsets midtpunkt, og alle korsarmene. Altertavlen i gull fra 1204 er en av kirkens hovedattraksjoner.
Rett over hovedinngangen står kopier av fire bronsehester. Orginalene er trygt plassert inne i kirken. Statuene kom til Venezia som krigsutbytte etter det fjerde korstoget i Konstantinopel i 1204. Da Napoleon inntok Venezia i 1797 ble bronsehestene fraktet til Paris. De returnerte til Venezia i 1815, dog uten rubinene som fram til da hadde fungert som øyne for hestene. I flere tiår etter tilbakekomsten skal hestene ha galoppert over Markusplassen på nattestid – på evig jakt etter rubinøynene.
Fasaden på kirken har fem vakre portaler som alle er dekorert med mosaikker i bysantinsk stil. Her finner vi fortellinger fra det gamle og det nye testamentet. Utformingen av fasaden mot Markusplassen gjør at den regnes som et hovedverk i italiensk gotikk.
Turister og fastboende trekkes til de travle utekafeene på plassen. Her er det salg av drikke, kaker og is. Godsakene kan nytes mens man lytter til små orkester som spiller klassisk musikk. Det er et dyrt å sette seg ned på Markusplassen, men tar man seg råd til et øyeblikks luksus kan man kose seg og slappe av, kikke på forbipasserende eller beundre den praktfulle arkitekturen som omkranser området.
De tre flaggstengene foran kirken er orginale skipsmaster. Opprinnelige henviste flaggene til tre av rikene som Venezia erobret og la under seg, Kreta, Peloponnes og Kypros. På Napoleos tid ble denne markeringen ansett som symbol på tyranni. For å unngå at mastene ble ødelagt hevdet man dengang at de symboliserte frihet, likhet og dyktighet. I dag er mastene dekorert med flagg fra EU, Italia og Venezia.
I 1100 år fungerte Dogen som Venezias øverste politiske leder. Dogen var bosatt i Dogepalasset som også fungerte som regjeringsbygg og rettslokale. Byggingen av palasset startet allerede på 800 – tallet, og pågikk i hundrevis av år. Dogepalasset har flere ganger vært utsatt for branner, og har blitt restaurert, og påbygget en rekke ganger.
To av søylene i andre etasje som vender mot biblioteket har ett skjær av rosa. Fargen symbolisere blod. Her pleide Dogen å plassere seg når han skulle avsi dødsdom. Henrettelsene foregikk på et fast sted på Markusplassen. Derfra kunne de dødsdømte se klokketårnet, og dermed eksakt tidspunkt for egen død. Turister anbefales å unngå de to rosa søylene fordi de kan bringe ulykke.
Bygningen er innvendig dekorert med store flotte tak – og veggmalerier. Rett ved siden av palasset ligger fengselet. En av Venezias mest kjente broer, Sukkenes bro ledet fangene direkte fra rettslokalet over til fengselet. I 1923 ble bygget omgjort til museum. Dogen forlot aldri palasset sitt på nattestid, med unntak av natten mellom 25. og 26. desember. Da deltok han i julemesse i Markuskirken. Etter messen seilte han over til øya San Giorgio Maggiore for å delta på gudstjeneste i øyas kirke. Hundrevis av opplyste gondoler fulgte Dogen på den nattlige utflukten over til naboøya.
Fra toppen av det 98 meter høye klokketårnet er det fantastisk utsikt over hele Venezia. Erkeengellen Gabriel troner ensom helt i toppen. Det røde mursteinstårnet er relativt nytt, bygget i 1903. Ett år tidligere falt det mer enn tusen år gamle opprinnelige klokketårnet sammen. Galileo Galilei demonstrerte teleskopet sitt for Dogen fra toppen dette tårnet tilbake i 1609. Minst 100 000 trepillarer med en lengde på 2-3 meter ble benyttet som fundament for klokketårnet.
Mer enn 8000 kvadratmeter med mosaikker dekker vegger, hvelv og kupler på kirken. På en bysantinsk katedral som dette faller mosaikkene lett inn som en naturlig del av kirken. Mosaikkarbeidene pågikk i 800 år. På mange av flatene er det benyttet rent gull. I reaksjon med naturlig lys vil fargene i mosaikkene spille i takt med lysendringene, og skape både stemningsfulle og intense effekter.